Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Nasi Goreng Baby Bayam



Saya ingin kongsikan petikan dari video Tokku Pasir Gudang berkenaan nasihat nasihat tokoh sufi. Sebelum itu, jangan lupa klik follow blog dan klik iklan di blog juga tau. Terima kasih atas kerjasama anda. 

Tokoh sufi al iman Abi Sa'id al Arabi seorang imam ikutan dan seorang ahli hadis terkenal. Terkenal dengan tutur bicaranya. Banyak mengarang kitab yang jadi rujukan pada zamannya sehingga hari ini. Antara kata kata masyhur dari beliau ialah tentang kelebihan atau mengetahui setiap nikmat datang dari Allah. Allah jadikan nikmat sebab untuk kita kenal dia. Bila orang bagi hadiah, kita pasti akan bertanya siapa bagi. Bila lepas makan, nak bayar orang dah bayar, kita akan bertanya siapa bayar. Automatik kita akan tanya siapa bagi. Begitu juga nikmat yang Allah bagi, tidak kah kita ingin mengenal nikmat yang Allah bagi. Nikmat itu mukaddimah untuk kita kenal kehidupan. 

Allah bagi kehidupan nyawa, fitrah kita nak kenal siapa yang bagi. Kita nak kenal. Ini kan pula kita diberi nikmat tidak putus putus. Ini yang patut mendorong kita untuk kenal Allah. Allah jadikan nikmat untuk kita kenal dia. Allah jadikan taufik sebab untuk kita mentaatinya. Allah jadikan pemeliharaannya untuk kita jauh dari dosa. Bagaimana kita banyak terselamat dari dosa. Macam mana kita terselamat, walhal dengan keadaan dunia hari ini yang sangat mudahkan berlaku zina. Macam mana kita terselamat dari minum arak sedang banyak promosi luar biasa. Arak free. Air lain kena bayar. 

Bayangkan bagaimana Allah pelihara. Kita ada syahwat tapi Allah pelihara kita dari dosa mencuri zina dsb. Allah pelihara dari terjebak. Kita cenderung buat maksiat. Tapi Allah pelihara kita bukan sebab kita bagus. Kalau Allah nak uji, kita akan terjebak dengan maksiat. Lemahnya kita.  Terselamat dari bunuh orang. Ini semua pemeliharaan. Kalau dah buat, Allah tak akan bagi kita cenderung lagi nak buat lagi. Allah bagi kita taubat. 

Rahmat Allah lah yang jadikan punca kita bertaubat. Bila seorang hendak bertaubat tahu lah bahawa dia sedang dirahmati Allah. Bila seorang tak mahu bertaubat, ketahuilah bahawa dia sedang dibiarkan Allah. 

Bila Allah nak terima taubat, Allah akan jadikan orang ini nak bertaubat. Taubat Allah bagi sebab untuk Allah ampunkan dosa dan dekatkan dengannya. Siapa yang dekat dengan Allah ialah orang yang paking banyak bertaubat. Allah suka orang bertaubat. Siapa yang disukai akan dihampiri dan didekati. Kalaunkita seseorang, kita nakntak dekati dengan dia? Nak lah. Maka bila Allah suka hambanya, Allah akan jadikan hamba dekat dengan nya. Nabi tak tinggal istighfar sekurang 70 kali sehari walaupun tak berdosa. Sebab nak dekat dengan Allah. Semua para Nabi antara zikir mereka ialah istighfar. Kalau kita sayang seseorang, kita akan cari jalan untuk dekat dengan dia. Macam mana cara kita nak dekat dengan orang yang kita suka. Bila dijemput ke majlis kawin, kita akan pergi. Benda boleh mendekatkan kita. Allah didekati dengan istighfar. 

Orang ada dosa, badan berbau. Bukan bau yang dicium manusia tapi dicium para malaikat. Malaikat tak dekati orang berdosa. Bila istighfar batu akan didekati dan sebab layak untuk dekat dengan Allah. 

Bila kita pakai pakaian busuk, kita nak dekat dengan raja ke. Bila kita dipanggil mengadap, kita akan pakai pakaian paling baru. Yang baru dibuat tak mungkin pakai baku lama apalagi baju berbau. Itu baru raja dunia. Begitu sekali kita muliakan walhal dia tak bagi apa pun pada kita. 

Allah yang segala nikmat darinya dan kita akan kembali kepadaNya. Bila kita nak dekat  dengan Allah, tiada cara lain melainkan beristighfar. Kena buang dosa ini dengan perbanyakkan beristighfar. 

Akhir sekali bila ditanya apakah waktu yang paling kamu sukai? Waktu yang kita ada semua milik Allah, sebaik waktu ialah di mana kita ingat Allah dan Allah redha. Waktu paling bagus ialah bila kita lakukan apa yang Allah kehendaki dan Allah redhai kita. Itulah waktu paling agung sekali. 

Sama juga kita akan ingat dan bernilai ialah  waktu jumpa raja. Itu yang kita sebut sebut. Hari ni pukul 3.00 petang, tuanku jemput saya pergi. Dok sebut 3.00 petang tu jer. Yang lain macam tak ada urusan. Bagaimana pula waktu bernilai kita bersama Allah, waktu dipanggil untuk solat. Kita berdiri di hadapan Allah dan Allah redha dengan perbuatan itu. Ini yang paling bernilai dalam hidup. 

Disebut oleh para ulamak kisah seorang soleh tidur berehat di kubur dan bermimpi. Ahli kubur berkata ruginya  kamu, kalau kamu tahu apa yang kami alami berbanding peluang yang kamu ada. Nescaya kamu tahu solat sunat 2 rakaat sebelum subuh bernilai lebih dari dunia dan isi. Waktu bernilai bersama dengan Allah. 

Dalam kubur, baru kita tahu bernilai waktu itu. Sekarang waktu kita buang jer. Kalau dah masuk dalam kubur baru kita tahu dan kalau lah boleh balik semula ke dunia untuk solat 2 rakaat. Bila kita rasa benda tu, bila masa tu dah tak ada. Kita akan tahu 2 rakaat sebelum lebih bernilai dari dunia dan isinya bila kita dah tak ada lagi di dunia ini. Setakat ini dahulu, semoga bermanafaat. 


Saya memang. penggemar nasi goreng. Saya boleh makan nasi goreng bila bila masa sahaja dari pagi sampai malam. Tak pernah jemu.   Masak pun mudah. Mudah juga dipelbagaikan. Boleh guna cili padi, boleh guna cili kering, semuanya memberi kelainan rasa pada nasi. goreng.

Begitu juga lauk pauk, boleh dipelbagaikan.Cuma saya lebih suka ikan bilis. Aduhaai nasi goreng, bila guna ikan bilis memang sangat sedap dan kena dengan selera saya. 

Hari ini saya guna baby Bayam yang memang sangat sedap. Guna pula baby bayam produk myGap yang memang bebas dari sebarang penggunaan racun serangga. Ianya lebih selamat dan berkualiti. 

Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube. Channel di  SINI. Selamat mencuba…


Nasi Goreng Baby Bayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ½ cawan beras - nasi sejuk
2 biji telur 
Secekak baby bayam
Garam

Bahan tumbuk kasar:
4 ulas bawang putih
7-8 biji cili api- ikut pedas disukai
Sejemput ikan bilis

Cara cara:
Goreng ikan bilis hingga garing dan angkat. Ketepikan. 

Goreng telur dan biarkan separuh masak naru dikacau supaya telur berketul besar. Angkat dan ketepikan. 

Tumis bahan tumbuk hingga naik bau, masukkan nasi. Kacau rata. 



Masukkan sayur dan kacau rata. 



Masukkan garam secukupnya. Akhir sekali, masukkan telur dan ikan bilis goreng.





Catat Ulasan for "Nasi Goreng Baby Bayam"